Obecné

Obytné vozy nad 3,5 t

  V poslední době stoupá podíl prodaných obytných automobilů, jejichž hmotnost přesahuje „magickou“ hranici 3 500 kg. U značky Adria se jedná o vozy Supersonic, některé modely Adria Sonic nebo vozy Adria Coral XL/Matrix   na podvozcích Mercedes Benz a Fiat.

  Nejvyšší technicky přípustná, popřípadě povolená hmotnost vozidla nad 3,5 t má pochopitelně své výhody, ale i nevýhody. Pojďme se na ně podívat.

 

Řidičský průkaz

Pro řízení vozidel nad 3,5 t je nutnost pořídit si řidičský průkaz minimálně skupiny C1. Získáte tak možnost řídit motorová vozidla, s výjimkou traktorů, o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 tuny a nepřevyšující 7,5 tuny, s maximálně osmi místy k sezení mimo místa řidiče. K vozidlu může být připojeno přípojné vozidlo o nejvyšší povolené hmotnosti do 750 kg. Lze jej udělit jen držiteli oprávnění skupiny B. Je pochopitelně možné využívat i oprávnění skupiny C, zvláště pokud již někdo je jeho držitelem.

 

Dopravní předpisy

Odlišností jsou především rychlostní limity pro vozidla 3,5 t - 7,5 t -  jsou nižší než pro osobní auta. V reálném provozu  i obytná auta do 3,5 t jezdí často výrazně pomaleji než například u nás dovolených 130 km/h. A to zejména kvůli spotřebě, bezpečnosti  a z části i kvůli vnitřnímu hluku. Typická rychlost se pak pohybuje kolem 90-110 km/h dle řidiče, a to už není o tolik více jak zákonný limit pro těžší obytná auta (u nás 80 km/h, v reálu se jezdí 90 km/h). Limity jsou různé podle zemí.

Pozor je nutno dávat   v sousedním Německu, kde se pro těžší obytné vozy uplatňují pravidla pro nákladní auta, viz  přiložená tabulka.  Ve Francii jsou pak povinné speciální nálepky, varující před mrtvým úhlem.

V evidenci vozidel jsou obytné automobily nad 3,5 t vedeny jako vozidla zvláštního určení v kategorii M1, tedy jako osobní automobily, ostatně to je stejné i u obytných vozidel do 3,5 t.

 

Doložnost

Doložnost, tedy kolik nákladu a posádky vozidla můžete naložit, abyste nepřekročili nejvyšší povolenou hmotnost vozidla, je velkým tématem všech karavanistických debat. A je známo, že vozidla v kategorii do 3,5 t mívají mnohdy doložnost velmi malou. Hmotnost vozidel v poslední době stoupá, třeba i kvůli povinným bezpečnostním systémům, které přibývají na palubě. Některá vozidla jsou tak již z důvodů hmotnosti homologována jen pro dva členy posádky.

Řešením problémů s doložností může být pořízení obytného vozidla s hmotností nad 3.5 t. Doložnost takových vozů bývá často přes 1000 kg a prakticky se pak nemusíte bát pokut za nadváhu. Taková vozidla tvoří zhruba 6 - 7% všech nově registrovaných obytných aut, a vzhledem k trendům se očekává postupné navyšování jejich počtů. Je ovšem faktem, že tyto těžší obytné automobily se mnohdy využívají  mimo oblast karavaningu, třeba k přepravě koní, závodních motocyklů a automobilů a podobně.

 

Mýto a poplatky

Co se týče poplatků za mýto, v mnoha zemích se platí podle jiných kritérii než hmotnosti a ceny jsou stejné jako pro obytná auta do 3.5 t. Na Slovensku stačí jen dálniční známka,  v případě Maďarska se nově od roku 2024 platí mýtné.. U nás, v sousedním Polsku i Rakousku, se platí mýtné. Nepříjemná je pouze nutnost obstarat si mýtnou krabičku, náklady na mýto jsou pak u nás nižší než za dálniční známku. Ani polská výše mýtného není problém, na vybraných silnicích a dálnicích počítejte s částkou kolem jedné koruny za kilometr.

Skutečným cenovým strašákem je pak Rakousko a jeho zpoplatněné dálnice. Přejezd Rakouska z České republiky přijde na cca 80 – 100Euro jedna cesta. Paradoxně, zejména Rakousko a jeho občasné vážení obytných vozů spolu s výší případných pokut za přetížení bývají pro některé karavanisty jedním z důvodů pro pořízení těžšího obytného vozidla.  

 

Parkování

Při parkování je třeba se řídit dopravním značením a pravidly konkrétní země a uvědomit si, že pro kategorii vozidla M1 nad 3,5 t platí specifická pravidla. Ideální je využívat parkoviště, vyhrazená pro obytné automobily. Na běžných parkovištích se parkovat smí, pokud nejsou vozidla omezena hmotností nebo rozměry (často pouze pro osobní vozidla do 3,5 t).  Na vyhrazených parkovištích pro nákladní automobily   se obvykle parkovat nesmí

(s výjimkou specifických lokálních úprav – viz tabulka). Pozor: aktuálně v ČR dodatkové tabulky označují druh vozidla, ne jeho kategorii.

 

Přehled

Stručný přehled základních omezení a pravidel pro obytná auta s hmotností v rozmezí 3.5 t – 7.5 t dává  tabulka v příloze. Zeleně jsou označeny sousední země, červeně pak výrazná odchylka v případě poplatku za použití dálnic či vybraných silnice. Jak je vidět, nejsou ta omezení moc výrazná:

 Závěr

Vozidlo nad 3.5 t může být zajímavou alternativou k běžnému obytnému autu do 3.5 t. Nicméně vyžadují věnovat více pozornost silničním pravidlům v každé zemi, je nutné si obstarat řidičský průkaz minimálně skupiny C1, a i provozní náklady jako mýto i pojistky budou vyšší, i když ne podstatně. Ale je možné, že vám všechny tyto nepříjemnosti za větší doložnost stojí.  

 Zdroje

Podle článku Martina Štrimpfla: Nebojte se zbytečně obytných automobilů nad 3,5t

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Následující volbou souhlasíte s využíváním cookies a použití údajů o vašem chování na webu pro zobrazení cílené reklamy. Personalizaci a cílenou reklamu si můžete kdykoliv vypnout nebo upravit.

více informací & nastavení